piątek, 29 marca 2024

Wiadomości

2,5 mld na kolejową Rail Balticę

PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt przebudowy fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica od Białegostoku do Ełku. Powstanie drugi tor, zostanie zmodernizowanych siedem stacji. Trasa Białystok - Ełk to ok. 100 km. To pierwszy odcinek całego fragmentu Rail Baltica (E75) od Białegostoku do Suwałk i do granicy z Litwą w Trakiszkach.

Głównym efektem planowanych prac ma być krótsza i bezpieczniejsza podróż, powstaną nowe perony, trasą będzie mogło jeździć więcej pociągów - podkreśla PKP PLK w komunikacie.

Wartość całej inwestycji to 2,5 mld zł. Projekt ubiega się o dofinansowanie w ramach trzeciego naboru instrumentu finansowego "Łącząc Europę (CEF). Według przyjętych założeń, po modernizacji, podróż z Białegostoku przez Ełk do Suwałk będzie trwać ok. półtorej godziny. Wybrana w przetargu firma zaprojektuje wszystkie prace na odcinku Białystok-Ełk, określi ich zakres.

Inwestycja ma objąć modernizację siedmiu stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk. Przebudowanych będzie 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Mają być również wymienione lub wyremontowane urządzenia sterowania ruchem. Będą nowe tory, sieć trakcyjna i rozjazdy. W Ełku (Warmińsko-Mazurskie) powstanie centrum sterowania ruchem.

By poprawić bezpieczeństwo, planowane są bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe. Ile ich będzie, nie wiadomo, ma to określić projekt. Modernizacja ma też objąć 72 różne obiekty inżynieryjne typu mosty czy wiadukty kolejowe. Pojawią się nowe wiaty, ławki, oświetlenie, oznakowanie, informacja o kursach pociągów. Cała infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową.

Prace projektowe mają się zakończyć do 2020 r. Inwestycja ma być realizowana w latach 2020-2023. PKP PLK podkreślają, że Rail Baltica to jeden z priorytetowych projektów w UE o dużym znaczeniu strategicznym, także politycznym. Ma stanowić jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami UE. Ma połączyć Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. (PAP)

 

czwartek, 28 marca 2024

Kronika policyjna

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.