Z kraju i ze świata

Umowę na Rail Baltica

26 czerwca br. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w Białymstoku umowę na modernizację odcinka Czyżew-Białystok trasy kolejowej Rail Baltica. Odcinek za ponad 3,3 mld zł netto zmodernizuje polsko-chińskie konsorcjum. Trasa ma być gotowa w 37 miesięcy, licząc od rozpoczęcia prac.

To ostatni odcinek modernizowanej linii z Warszawy do stolicy Podlasia, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica - jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Pociągi pasażerskie zwiększą prędkość do 200 km, a stacje i przystanki będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy wyniesie poniżej 90 min. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowych zapewnią bezkolizyjne skrzyżowania. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.

 

- Modernizacja transeuropejskiego korytarza Rail Baltica na terenie Polski to jeden z najważniejszych projektów zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, co zwiększy konkurencyjność i atrakcyjność transportu kolejowego. Zyska gospodarka kraju i zwiększy się rola Polski na mapie transportowej Europy. Konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna i nowoczesna polska kolej - powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Prace na odcinku Czyżew-Białystok obejmą kompleksową modernizację ponad 71 km linii. Zmodernizowanych zostanie 5 stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory i Białystok oraz wybudowana zostanie nowa stacja Baciuty (obecnie przystanek). Przebudowanych zostanie także 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Wszystkie stacje i przystanki zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem skrzyżowania wielopoziomowe - wiadukty i tunele zastąpią przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja obejmuje budowę 200-metrowego mostu na Narwi między Łapami i Uhowem oraz kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych – informuje PKP PLK S.A.

 

PLK przygotowują się także do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. Dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa) opracowywane jest a studium wykonalności. Roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027.

 

 

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.