wtorek, 16 kwietnia 2024

Wiadomości

  • 16 komentarzy
  • 14385 wyświetleń

600 km trasy rowerowej

30 sierpnia Zarząd Województwa Podlaskiego reprezentowany przez marszałka województwa Jarosława Dworzańskiego oraz członka Zarządu Jacka Piorunka podpisał umowę na realizację projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – Województwo Podlaskie”  w ramach PO Rozwój Polski Wschodniej. Druga strona – PARP podpisze ją również niezwłocznie.

Marszałek Jarosław Dworzański wyraził zadowolenie, że prace przygotowawcze, w tym studium wykonalności, zostały zakończone i można już przejść do opracowania właściwego projektu ścieżek rowerowych.

- Turystyka rowerowa w naszym kraju przeżywa swój renesans, warto więc poprawić atrakcyjność turystyczną naszego regionu inwestując właśnie w tą dziedzinę turystyki. W mojej ocenie trasa przechodzi przez najbardziej atrakcyjne tereny naszego województwa – powiedział marszałek Dworzański.

Projekt „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej” dotyczy przygotowania i uruchomienia trasy rowerowej w pięciu województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim. Projekt będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.

Długość trasy rowerowej realizowanej w województwie podlaskim będzie wynosić 592,327 km. Trasa przebiegać będzie przez teren 53 partnerów, 9 powiatów oraz 36 gmin województwa podlaskiego, które będą partnerami w projekcie wraz z nadleśnictwami, Wigierskim Parkiem Narodowym oraz GDDKiA (część szlaku będzie biegła po drogach krajowych).

Projekt ścieżek rowerowych, to drugi duży projekt po sieci szerokopasmowej, o takim zasięgu w tej części Polski. Podobnie jak inne projekty liniowe, przebiegające przez wiele gmin, powiatów, tak i  ten dotyczący ścieżek napotyka różne przeszkody terenowe, dodatkowo są pewne ograniczenia finansowe,  to wszystko przekłada się na to, że przygotowanie projektu trwało tak długo.

- Na początku projekt realizowany był w Departamencie Edukacji, Sportu i Turystyki, do nas należało wyznaczenia szlaku rowerowego przebiegającego przez województwo podlaskie. Najwięcej rowerzystów mamy w największych miastach regionu tj. Białystok, Suwałki, Łomża i to przez te miasta przebiega szkielet całej trasy. – wyjaśnił członek Zarządu odpowiedzialny m.in. za turystykę Jacek Piorunek.

Projektowana trasa prowadzi przez tereny powiatów oraz gmin:
- suwalski - gmina Wiżajny, gmina Przerośl, gmina Jeleniewo, gmina Suwałki,
- miasto Suwałki,
- sejneński - gmina Giby, gmina Krasnopol,
- augustowski - gmina Płaska, miasto Augustów, gmina Augustów, gmina Sztabin,
- moniecki - gmina Jaświły, miasto i gmina Goniądz, gmina Trzcianne,
- białostocki - gmina Zawady, miasto i gmina Tykocin, miasto i gmina Choroszcz, gmina Wasilków, miasto i gmina Supraśl, gmina Gródek, gmina Michałowo,
- zambrowski - gmina Rutki,
- łomżyński - gmina Wizna, gmina Łomża,
- miasto Łomża,
- miasto Białystok,
- hajnowski - gmina Hajnówka, miasto Hajnówka, gmina Dubicze Cerkiewne, gmina Czeremcha,
- siemiatycki - gmina Milejczyce, gmina Nurzec – Stacja, gmina Mielnik.

Najdłuższy odcinek całej trasy przebiegła właśnie przez województwo podlaskie.

- Jeżeli chodzi o infrastrukturę tego przedsięwzięcia to poza tym, że zostanie wybudowany ciąg tras rowerowych, poprzez modernizację częściowo już istniejących dróg, a częściowo poprzez dobudowę, przebudowę chodników czy poboczy na jezdni, żeby utworzyć trasę rowerową, to dodatkowo będą modernizowane skrzyżowania  i obiekty inżynierskie, po to by sprawnie poprowadzić ścieżkę. W ramach prowadzonej trasy rowerowej powstanie również 68 Miejsc Obsługi Rowerzystów w skrócie MOR - wyjaśnił dyrektor Depratamentu Polityki Regionalnej Wiesław Kamieński.

MOR to miejsca przeznaczone do odpoczynku rowerzystów i wyposażone w różne elementy infrastruktury w postaci: ławek, stojaków rowerowych, wiat chroniących przed deszczem, koszy do selektywnej zbiórki odpadów i map turystycznych. MOR o wyższym standardzie może także zawierać: WC, gastronomię, miejsca noclegowe, wypożyczalnie rowerów, sklepy. W celu bezpieczeństwa i wygody użytkowników trasy rowerowej zaleca się powstanie MOR w miejscach łatwo dostępnych, dobrze widocznych i oświetlonych.

Przewidywane jest powstanie MOR w miejscach o dogodnej lokalizacji dla turystów, w okolicy zabytków, miast, lasów lub w węzłach komunikacyjnych.

W ramach projektu zostanie wykonane także oznakowanie trasy, wraz z atrakcjami turystycznymi na trasie.

Trasa częściowo będzie miała nawierzchnię bitumiczną bądź z kostki, a częściowo żwirowo-szutrową, będzie to wynikać z terenu przez jaki przebiega i ustaleń projektowych.

Ciekawym elementem projektu ścieżek będzie most nad rzeką Bug w Mielniku, który będzie przeznaczony dla rowerzystów i pieszych. Przedstawiciel Zarządu Jacek Piorunek podkreślił, że będzie to również ważne miejsce dla odbiorców projektu sieci szerokopasmowej, gdyż pod kładką podwieszony zostanie światłowód łączący województwo podlaskie i lubelskie.

Realizacja projektu trasy rowerowej wpłynie pozytywnie na rozwój województwa podlaskiego oraz Polski Wschodniej. Dzięki realizacji inwestycji zakładany jest wzrost atrakcyjności turystycznej regionu, liczby turystów odwiedzających województwo, rozwój bazy turystycznej, rozwój przedsiębiorczości, a co za tym idzie wzrost liczby nowych miejsc pracy oraz zmiana struktury zatrudnienia na obszarach wiejskich. Turyści będą mieli możliwość aktywnego spędzenia wypoczynek i sprawnie dotrzeć do miejsc o wysokich walorach turystycznych.

Celami szczegółowymi projektu są:
- ożywienie kulturalno-turystyczne województwa,
- promocja bogatej, wielokulturowej historii kresów,
- rozwój przedsiębiorczości, spadek bezrobocia, rozwoju usług związanych z turystyką,
- promocja turystyki rowerowej  na arenie międzynarodowej,
- ochrona miejsc cennych przyrodniczo przed nieskoordynowanym ruchem turystycznym,
- stworzenie markowego produktu turystycznego opartego o projektowaną trasę
- poprawa wizerunku województwa podlaskiego,
- propagowanie zdrowego, aktywnego trybu życia,
- zwiększenie dostępności do oferty turystycznej oraz kulturowej województwa podlaskiego.

Harmonogram realizacji projektu zakłada rozpoczęcie działań w III kwartale 2012 roku, a zakończenie projektu planowane jest do końca  2015 roku. Projekt realizowany będzie w dwóch etapach.

Etap I - przygotowanie projektu do realizacji przewiduje opracowanie dokumentacji projektowej (technicznej) dla nowobudowanej trasy rowerowej oraz wykup gruntów niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia.

W Etapie II planowana jest realizacja robót budowlanych, wykonanie oznakowania trasy oraz wykonanie infrastruktury Miejsc Obsługi Rowerzystów.

Całkowity koszt realizacji trasy rowerowej w województwie podlaskim wynosi  58 951 443,45 PLN, z czego przewidywane dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 48 557 215,58 PLN (85 proc.), dofinansowanie z budżetu państwa 5 712 613,59 PLN (10 proc.) oraz wkład własny Województwa Podlaskiego 2 856 306,81 PLN (5 proc).

- Główny wykonawca projektu będzie wyłoniony przez Samorząd Województwa. Będzie musiał jasno wyodrębnić te części projektu, które przechodzą przez poszczególne gminy, co prowadzić będzie do wyceny poszczególnych fragmentów trasy. Środki finansowe przekazane województwu podlaskiemu będą w formie dotacji celowej, naszym partnerom – gminom i wybudowana w ten sposób infrastruktura będzie własnością gmin przez które przechodzi ta trasa. Myślę, że taki model realizacji projektu gwarantuje powodzenie przy jego realizacji i nakłada niejako obowiązek na naszych partnerów utrzymania powstałej infrastruktury, a to zapewni trwałość projektu.

poniedziałek, 15 kwietnia 2024

179 miejsc parkingowych zamiast 291

Komentarze (16)

A co robi nasz radny wojewódzki Pan WOLWARK, w sprawie tras rowerowych. Grajewo i ten rejon nie załapał sie na trasy.

w jakichś zadupiach zbudują a u nas jak zwykle...

Oby nie było to tak jak w Warszawie....Warszawa: Jak skończyć rowerowy absurd na Sikorskiego? Oto sposób http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105126,12305901,Warszawa__Jak_skonczyc_rowerowy_absurd_na_Sikorskiego_.html

a Grajewo jak zwykle przesypia możliwość. ruszcie się w końcu włodarze miasta i gminy a nie na stołkach siedzicie i hemoroidy hodujecie...

A Grajewo jak zawsze w dupie !

A przez Szczuczyn to już nie?????

Aż się prosi o porozumienie lokalnych samorządów i stworzenie nitki np. z Prostek do Osowca, która dołączy do tej Trasy Rowerowej.

I tak nigdy nie osiągniemy nawet części tego co dla rowerzystów powstało na terenie Niemiec. Niezliczona ilość ścieżek w lasach i wzdłuż dróg, znakomite oznaczenia (nie sposób zabłądzić), tysiące mostów nad autostradami stworzonych specjalnie dla rowerzystów i spacerujących. Mogłabym wymieniać i wymieniać tylko po co? Polska to biedny kraj okradany przez władzę, zawsze będziemy na szarym końcu pod każdym względem. Pozdrawiam :)

a grajewo jak zwykle pominiete hehehe tutaj to niedlugo psy beda dupami szczekac a bociany pionowo startowac heheheh

A gdzie w tym wszystkim nasze Grajewo np. połączenie Ełku z Białymstokiem ,lub Grajewa z Rajgrodem ,to podstawa .

a co z nowymi trasami rowerowymi w powiecie grajewskim?

Wszystko zostało ustalone na górze ale czy ktoś poprosił o opinię samych zainteresowanych czyli rowerzystów?

Szkoda że nikt nie pomyślał żeby zrobić ścieżkę rowerową : Szczuczyn-Grajewo-Rajgród-Augustów , wtedy to by ożywiło ten cały rejon i było by bespieczniej , sam jerzdzę rowerem i wiem jak się jeździ trasą 61 i dlatego jest mniej turystów z rowerami , czemu nasze władze nie mogą się też dogadać na ten temat przecież to tylko kawałek aswaltu z boku drogi? , wiem że to są koszta ale na tym my wszyscy moglibyśmy skorzystać.

Ze ścieżkami rowerowymi to juz nie od dnia dzisiejszego problem, najpierw chciano zrobić ścieżkę rowerową przy tracie 61 na odcinku Grajewo - Rajgród i jakoś nie wyszło to, w chwili obecnej jak miasto chce coś zyskać to musi pofatygować się do marszałka województwa i uzgodnić (prosić o łaskę), akurat w Białymstoku pana burmistrza miasta Szczuczyn często widać ale akurat pana sołtysa Grajewa nei widać.
PS. mam nadzieję - cichą owszem - że mój wpis ukarze się
Pozdrawiam serdecznie redakcję oraz czytających

a Grajewo jak zwykle..w dupie

Wyrąbali nas / Grajewo / z obwodnicą i wyrąbali nas także ze ścieżką rowerową.
Państwo RADNI z Miasta i Starostwa, weźcie się do konkretnej roboty i może coś jeszcze wywalczycie.
Wolwark też kiedyś obiecał ściezki.
Kto tu po studiaCH WRÓCI DO TEJ dziury

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.