czwartek, 28 marca 2024

Wiadomości

  • 8 komentarzy
  • 13075 wyświetleń

Bargłów Kościelny bez obwodnicy?

Mieszkańcy Gminy Bargłów Kościelny i Rajgród protestują przeciwko budowie projektowanej obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny!

Nasz zdecydowany protest przeciwko tej inwestycji uzasadniamy poniżej:
Mieszkańcom gminy Bargłów Kościelny ogólnie znany był w okolicy fakt, że ma powstać obwodnica Bargłowa Kościelnego, jako jeden z czynników składowych 2-pasmowej drogi szybkiego ruchu S 61 łączącej się z planowaną drogą ekspresową ,,Via Baltica'' w Augustowie. Miałaby to być więc szosa o zdecydowanie odmiennych parametrach w porównaniu do generalnie przebudowanej przed kilku laty drogi krajowej nr 61. Decyzję tę przedstawiono nam jako konieczną do realizacji i taka została zaakceptowana. W związku ze zmianą planowanego przebiegu dogi szybkiego ruchu S61, przez Szczuczyn –Nowa Wieś Ełcka –Raczki- Suwałki i pominięciem odcinka Grajewo - Rajgród - Bargłów Kościelny - Augustów, mieszkańcy byli stanowczo przeświadczeni o zaprzestaniu realizacji tej inwestycji przez GDDKiA.
Tymczasem dowiadujemy się, że w/g aktualnych planów GDDKiA O/B-stok ma powstać ponad 12 km odcinek obwodnicy powielający prawie dokładnie parametrami zmodernizowaną dopiero co drogę krajową nr. 61 tj. jeden pas ruchu w każdym z kierunków.
W związku a powyższym uważamy, że budowa ww. obwodnicy w tej postaci i w okolicznościach zmiany przebiegu drogi ekspresowej S61, staje się stanowczo nieuzasadniona, ponieważ planowana obwodnica Bargłowa Kościelnego stanowiąc ciąg aktualnej drogi krajowej nr 61, ma z chwilą wybudowania w/w drogi ekspresowej S61 zostać pozbawiona dotychczasowej kategorii i zostać zaliczona do kategorii drogi gminnej ( na podstawie pisma GDDKIA.O/BI-ZZ.Z-1.-4200-rd/117/2011 do Rady Powiatu Grajewskiego, ), której to termin realizacji planowany jest na 2020 rok.


W tym kontekście jesteśmy przekonani o wręcz absurdalności realizacji tej inwestycji która:
- zrujnuje lokalną komunikację między wsiami i osiedlami, a przede wszystkim skomplikuje dojazdy do pól miejscowym rolnikom jak i przepęd bydła na pastwiska
- doprowadzi do podziału wielu gospodarstw, pól, lasów, stawów, powodując niejednokrotnie barak możliwości lub nieopłacalność ich użytkowania, a tym samym spadek ich wartości.

- stanowić będzie źródło emisji spalin i hałasu dla domów i gospodarstw położonych w bezpośrednim kontakcie z nowo projektowaną obwodnicą

- nie wpłynie bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców gminy, jak również nie poprawi im warunków bytowych i mieszkalnych

- pozbawi warsztatu pracy i dochodu wielu mieszkańców i przedsiębiorstwa z terenu gminy związanych z aktualnym przebiegiem drogi

- utrudni znacznie gospodarkę leśną ALP na tym odcinku

- zdecydowanie zniszczy najcenniejsze krajobrazowo i cenne przyrodniczo tereny gminy

- spowoduje ogólne przekonanie o marnotrawieniu ogromnych sum pieniędzy z kasy Państwa i Unii Europejskiej poniesionych na modernizację co dopiero ukończonej drogi nr 61.


W toku postępowania zastrzeżenia i wnioski dotyczące planowanej inwestycji wnieśli:
Zdzisław Wawiórko - Stowarzyszenie Federacja Zielonych w Białymstoku,
Jan Skąpski - osoba prywatna,
Społeczny Komitet Przeciwko Budowie Obwodnicy Bargłowa Kościelnego.

Stanowisko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku:

Realizacja planowanej obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny ma służyć poprawie warunków ruchu tranzytowego, jego płynności i bezpieczeństwa oraz poprawić warunki komunikacyjne z terenami sąsiednimi.
Jednocześnie ma  na celu poprawę warunków środowiskowych (ekologicznych warunków życia ludzi w zakresie zanieczyszczeń atmosfery i hałasu), a przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa  mieszkańców przez eliminację ruchu tranzytowego z obszaru zabudowanego.
Kto skorzysta dzięki projektowi?
Mieszkańcy miejscowości Bargłów Kościelny i Barszcze oraz okolic, kierowcy i podróżni przejeżdżający tranzytem i w ruchu lokalnym. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu samochodowego i innych użytkowników.

 

 Uzasadnienie (Dezycja Ministra Transportu z dnia 19.11.2012 r.)  czytaj tu (*.pdf)

 

 

 

 

Komentarze (8)

Ta obwodnica to faktycznie jakaś parodia. To nie obwodnica Bargłowa tylko, a obwodnica drogi nr 61. Wywalanie pieniędzy na w błoto. Popieram protestujących.

Każde 50 mb drogi , to 1ha zniszczonej łąki , czy pola uprawnego. TIRI na tory , a hektary pod uprawę.

kazda miejscowość która leży na drodze krajowej (tranzyt) powinna mieć obwodnicę! kto myślu i pisze inaczej nie zna realiów / nie zna świata! (nie mam na myśli "ekologów" i innych "zielonych" - oni protestują z innych powodów - tylko im dobrze znanych!) Inną rzeczą - jest która miejscowość powinna mieć pierszeństwo przy tego typu inwestycjach! Nie słuchać -"dziecinnej" gatki różnych nawiedzonych! im zawsze jest źle!

Absurdów w Polsce jest wiele. Obwodnica Bargłowa jest kolejnym. Może Białystok podlizuje się Warszawiakom, którzy mają domki w Augustowie. To jest jedyne rozsądne uzasadnienie.

kabotyni z za biurka wiedzą lepiej!!!!...?

Odpowiedż GDDKA jest porażająco śmieszna. Nie ma tam ani słowa o tym że w przyszłości będzie to zwykła droga gminna a na drogach gminnych nie buduje się obwodnic.

Proszę☻ nie wypowiadać się za mieszkańców Bargłowa. Protestuje Grajewo i paru idiotów z gminy Bargłów i 1 przedsiebiorca Pan G. Do pana G.- wróć do dojenia krów i po kłopocie a nam Bargłowiakom daj spokojnie i bezpiecznie żyć.

Jeszcze mieszkańcy Bargłowa będą się cieszyć z tej obwodnicy kiedy zostanie wybudowana S61 z Ostrowi do Szczuczyna a dalej ruch będzie szedł do Augustowa starą dk 61.
Oj wtedy podziękują za obwodnicę.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.