czwartek, 28 marca 2024

Warto przeczytać

Co jemy, czyli owoce i warzywa w diecie statystycznego Polaka

Najbardziej lubimy pomidory i ogórki, a także jabłka i owoce jagodowe. Nie zmienia to jednak faktu, że warzyw i owoców, z wyjątkiem tych egzotycznych, jemy coraz mniej. Kampania „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” ma zachęcić do spożywania krajowych produktów. Owoce Z badań wynika, że najchętniej jemy jabłka. W 2011 r. statystyczny Polak zjadł 13,2 kg tych owoców. Ich spożycie jednak sukcesywnie spada – w 2010 r. wynosiło 15 kg na osobę, zaś w 2009 r. – 16,2 kg . W drugiej kolejności sięgamy po owoce jagodowe (m.in. truskawki, jagody, maliny, agrest, porzeczki). W 2011 ich konsumpcja utrzymywała się na poziomie 4,7 kg/os., ale – podobnie jak w przypadku jabłek – również systematycznie się zmniejsza (w 2010 – 5 kg, 2009 – 6,4 kg). Popularne są także wśród Polaków owoce pestkowe – śliwki, czereśnie, wiśnie, morele. W ubiegłym roku na osobę przypadło prawie 4 kg wymienionych produktów (w tym 1,3 kg śliwek). To jednak dużo mniej niż na przykład w 2009 r., kiedy statystyczny Polak zjadał aż 6,2 kg tych owoców. Pijemy również mniej soków owocowych i owocowo-warzywnych. Regularny spadek ich spożycia odnotowywany jest od 2008 r. Wtedy to na jedną osobę przypadało 12,2 kg soków, podczas gdy w 2011 – już tylko 10,6 kg. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku owoców południowych (cytrusowych i bananów). Od kilku lat ich konsumpcja systematycznie wzrasta i w ubiegłym roku wyniosła 12,8 kg/os. Owoce zagraniczne mają w Polsce bardzo wysoki poziom spożycia. Wśród rodzimych owoców praktycznie konkurować mogą z nimi jedynie jabłka – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, inicjator ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. – Polacy wciąż nie doceniają walorów krajowych owoców i warzyw, wybierając na przekąskę banana lub pomarańczę. Warto zmienić te przyzwyczajenia. Stąd celem kampanii „Pora na pomidora” jest wzrost spożycia produktów rodzimych. Warzywa Wśród warzyw najchętniej sięgamy po pomidory. W 2011 r. ich spożycie wyniosło 10,6 kg na osobę i było wyższe o niemal 1,5 kg w porównaniu z 2010. Na stole przeciętnego Polaka często goszczą również ogórki (2011 – 7 kg/os.), kapusta (6,6 kg/os.), marchew (6,2 kg/os.) oraz cebula (5,8 kg/os.). Jednak w odróżnieniu od pomidorów, zainteresowanie tymi warzywami wśród Polaków nieznacznie spada. Jemy natomiast niewiele buraków (2011 – 2,8 kg/os.) i warzyw kalafiorowatych (2 kg/os.). Soki warzywne też nie cieszą się w Polsce popularnością. Więcej informacji: www.poranapomidora.com oraz www.facebook.com/poranapomidora „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” Wzrostowi spożycia rodzimych warzyw i owoców ma służyć ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. W wybranych miastach w Polsce odbędą się akcje happeningowe, w ramach trasy koncertowej Lata z Radiem, zachęcające do spożywania świeżych produktów oraz promujące polskie warzywa i owoce. Pierwszy happening odbył się w Stegnie 21.07 br. Pozostałe zaplanowano w Wałczu – 4.08, Słupsku – 11.08, Zamościu – 19.08 oraz w Jeleniej Górze – 26.08. W trakcie imprez będą rozdawane warzywa i owoce. Nie zabraknie wypuszczanych w niebo balonów – oczywiście w kolorze pomidorowym oraz gier i zabaw. Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.