Warto przeczytać

Co z tym „podatkiem śmieciowym”?

Już od 1 stycznia 2012 roku obowiązuje nas wszystkich zupełnie nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przepisy te wprowadzają od dnia 1 lipca 2013 r. tzw. „podatek śmieciowy”, czyli opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jaką będą musieli mieszkańcy gmin i miast w całej Polsce uiszczać do właściwych im urzędów. Celem, jaki ustawodawca chce osiągnąć, jest przede wszystkim prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, czyli ich segregacja przez każdego z mieszkańców, a przez to także zmniejszenie ilości odpadów komunalnych zalegających na składowiskach oraz całkowite wyeliminowanie nielegalnych wysypisk i zmniejszenie zaśmiecenia lasów i terenów rekreacyjnych. Zmiana, jaką wprowadza nowa ustawa, będzie polegała na tym, że właściciele tych nieruchomości, na których mieszkają ludzie (budynków jedno czy wielorodzinnych – w tym także wspólnoty i spółdzielnie), nie będą już musieli zawierać umów na odbieranie odpadów, a od zawartych umów będą mogli przed dniem 1 lipca 2013 r. odstąpić (wypowiedzieć lub rozwiązać za porozumieniem stron). Od 1 lipca 2013 r. obowiązki w zakresie odbioru odpadów komunalnych przejmie gmina. Aby uniknąć komplikacji, zaleca się więc rozwiązanie dotychczasowych umów. Od 1 lipca 2013 r. nadal odpady komunalne będzie wywoził przedsiębiorca zajmujący się taką działalnością, jednakże od tego dnia będzie to czynił już na podstawie umowy zawartej z Miastem, a nie na podstawie dotychczasowych umów z poszczególnymi właścicielami budynków. Miasto, zawierając umowę z firmą odbierającą odpady od mieszkańców, jednocześnie będzie od mieszkańców pobierać opłatę. W sumie na opłatę składać się będą koszty odbierania nieczystości, ich utylizacji lub zagospodarowania, a także koszty administrowania przez Miasto systemem oraz koszty utrzymania punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Miasto posiada informacje o liczbie mieszkańców zamieszkujących każdą nieruchomość, zapisaną w ewidencji ludności, jednakże pomimo tego, każdy właściciel nieruchomości zobowiązany będzie do wypełnienia deklaracji, w której będzie zobowiązany podać dokładną liczbę osób przebywających na danej nieruchomości. Po ustaleniu przez Miasto dwóch stawek opłaty (niższej za zbieranie odpadów i ich segregowanie, a wyższej za zbieranie odpadów zmieszanych bez segregacji), Rada Miasta ustali wzór deklaracji, jaką właściciele nieruchomości będą mieli obowiązek wypełnić oraz złożyć do urzędu. W deklaracji znajdą się informacje potrzebne do wyliczenia opłaty (m.in. dane osobowe właściciela, liczbę osób zamieszkujących nieruchomość, wybraną stawkę opłaty) – właściciel nieruchomości wyliczy tę opłatę, a następnie będzie zobowiązany ją uiszczać na rzecz Miasta w wysokości wynikającej z deklaracji. Kwota opłaty ma zostać wpłacona w terminie ustalonym przez Miasto w uchwale. Niezłożenie deklaracji lub niedokonanie wpłaty w terminie określonym przez Miasto (Radę Miasta) skutkuje naliczeniem odsetek liczonych jak dla zaległości podatkowych. Wysokość kosztów funkcjonowania systemu może zależeć od ustalonych przez Miasto zasad postępowania z odpadami (w tym rodzajów odpadów, które należy selektywnie zbierać oraz sposobu pozbywania się segregowanych odpadów). W przypadku utworzenia punktów selektywnej zbiórki odpadów, część segregowanych odpadów mieszkańcy będą przekazywali do takiego punktu nieodpłatnie, w ramach uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Miasto ma dużą swobodę w ustaleniu, które odpady będą odbierane u źródła (z nieruchomości), a które mieszkańcy będą przekazywali do punktów. Ustalenia te zawarte będą w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Grajewo. Po ustaleniu przez Miasto wysokości stawki opłaty, terminu wpłaty tej opłaty oraz wzoru deklaracji, Miasto (Rada Miasta) określi również obowiązki Miasta w zamian za pobieraną opłatę (podatek). Miasto może bowiem ustalić, że w zamian za pobieraną opłatę odbierać będzie od mieszkańców wszystkie odpady, albo też ustali, że będzie odbierać tylko niektóre rodzaje odpadów lub też konkretną ilość odpadów komunalnych (np. nie więcej niż dwa pojemniki). Jeśli Miasto ograniczy ilość odbieranych odpadów w zamian za uiszczany podatek, będzie też musiało następnie pobierać odrębną opłatę za dodatkowe ilości lub rodzaje odpadów. Podatek śmieciowy ma obowiązywać w każdej gminie i w każdym mieście od dnia 1 lipca 2013 r., choć ustawa daje możliwość wprowadzenia nowego systemu już wcześniej.

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.