piątek, 29 marca 2024

Wiadomości

  • 1 komentarzy
  • 10457 wyświetleń

Nie każdy musi być wirtuozem

Nie każdy uczeń musi być wirtuozem. Nauka muzyki otwiera przed dzieckiem kompletnie inny świat. Pozwala stawić czoła trudnościom i sprostać wyzwaniom na rynku pracy - mówi Agata Świderska, dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. J.S.Bacha w Grajewie.


e-Grajewo.pl:
Ilu uczniów uczy się w tutejszej Szkole Muzycznej?

Agata Świderska: W Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. J. S. Bacha w Grajewie uczy się 115 uczniów. Szkoła posiada jeszcze 2 filie w Szczuczynie i Goniądzu, gdzie w sumie kształci się 50 dzieci.

Na jakich instrumentach uczniowie mogą uczyć się gry?

A. Ś.: Dzieci mogą uczyć się gry na takich instrumentach jak: fortepian, gitara, skrzypce, wiolonczela, akordeon, flet, klarnet, saksofon, trąbka. Muszę podkreślić, że oprócz indywidualnej nauki dzieci chodzą na rytmikę, kształcenie słuchu, śpiewają, tańczą, mają zajęcia z chóru lub zespołu kameralnego, audycji muzycznych.

Kadra zatrudniona w placówce

A. Ś.: Pedagodzy placówki to wysoko wykwalifikowana kadra. Wszyscy są absolwentami Akademii  Muzycznych  i Uniwersytetów Muzycznych. Zapewniają kształcenie uczniów na wysokim poziomie, wyposażają  ich w umiejętności muzyczne, praktyczne i teoretyczne niezbędne w zdobywaniu dalszej wiedzy, przygotowanie do dalszego kształcenia muzycznego i wykonywania zawodu muzyka. 

Szkoła dąży do wprowadzania młodych ludzi w świat kultury i sztuki. To sposób kształcenia, który pomaga w ogólnym rozwoju, daje ogładę, zwiększa predyspozycje, które są dziś przydatne np. na rynku pracy – uczy koncentracji, uporu, dążenia do postawionego sobie celu. To także świetne przygotowanie dla przyszłego, świadomego odbiorcy muzyki i przydatne wykształcenie dla osób, które podejmą pracę jako animatorzy kultury, aktorzy. Nauka muzyki to duży wysiłek jednak ta praca procentuje. 

Zgodnie z podstawą programową dzieci w naszej szkole dorastają głównie wśród muzyki poważnej.  Uczą się dyscypliny, systematyczności, umiejętności pokonywania różnych trudności, sztuki prezentacji. Każdy rok nauki kończy się uroczystym koncertem; uczeń  więc odpowiednio się ubiera się, prezentuje siebie, swoje umiejętności. Przede wszystkim – jest jedyną osobą, która może przekazać publiczności to, co wymyślił kompozytor. Uczymy się więc bardzo ważnej rzeczy, jaką jest dawanie innym. To w niezwykły sposób wpływa na rozwój osobowości. Raporty i badania naukowe zwłaszcza z zakresu neurodydaktyki wskazują także, że wyższy iloraz inteligencji (nawet o 18%) przejawiają ci dorośli, którzy w dzieciństwie mieli styczność z muzyką.

W jakim wieku, Pani zdaniem, najlepiej jest rozpocząć naukę gry na instrumencie?

A. Ś.: Kiedy można zacząć naukę gry? Im wcześniej, tym lepiej! :) 

Jak wygląda proces rekrutacji do placówki?

A. Ś.: Na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki badania przydatności kandydata w zakresie uzdolnień muzycznych i predyspozycji psychofizycznych do nauki gry na określonym instrumencie . Komisja bada predyspozycje słuchowo-głosowe i rytmiczne kandydatów w zakresie: słuchu wysokościowego, słuchu harmonicznego, poczucia rytmu, pamięci muzycznej stosując punktację zgodną z obowiązującym w szkole formularzem badań uzdolnień muzycznych.

Ostatnio w placówce został przeprowadzony remont. Jaki był zakres prac i finansowanie zadania?

A. Ś.: Szkoła otrzymała środki  w związku z  realizacją projektu  ,,Kompleksowa modernizacja energetyczna wybranych państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Realizacja rzeczowa projektu polegała m.in. na dociepleniu elementów konstrukcyjnych, wymianie okien, grzejników, kanałów i rur wentylacyjnych oraz klimatyzacyjnych, budowie systemów oświetlenia, kabli i przewodów elektrycznych, opraw oświetleniowych. Efektem będzie oszczędność energii, poprawa stanu środowiska dzięki ograniczeniu emisji zanieczyszczeń , wzrost bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów (dzieci i młodzieży) i nauczycieli, a także lepszy efekt wizualny i użytkowy budynku. Poza tym Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zadbało o dodatkowe środki na poprawę użytkowania i estetyki klas. Szkoła zakupiła nowe meble do klas i pomieszczeń biurowych. Dzieci i młodzież mogą w końcu w godnych warunkach uczyć się i rozwijać swoją pasję do muzyki.

Zapewne myśli Pani o dalszych przedsięwzięciach inwestycyjnych. Jakie ma Pani plany długofalowe?

A. Ś.: W przyszłości będę starać się, by klasy dodatkowo uzyskały specjalne konstrukcje akustyczne eliminujące pogłos. To samo w sali koncertowej - marzy mi się tam również poprawa akustyki i jeszcze piękniejszy wygląd. Przydałby się nowy fortepian, a to wydatek rzędu 200 000 zł. Mam nadzieje, że jak zawsze moje pomysły znajdą zrozumienie organu prowadzącego: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i CEA – sprawującego nadzór nad nasza szkołą czego sobie i naszej społeczności szkolnej życzę. Wszak nie gramy tylko dla siebie, ale wpisujemy się w różne działania kulturalne Grajewa i okolic.

Dziękujemy za rozmowę, życzymy wielu sukcesów w życiu zawodowym i prywatnym.
e-Grajewo.pl


Z kart historii …

1 września 1974 r. powstaje Państwowa Szkoła Muzyczna I st.w Grajewie na bazie funkcjonującego od 1959 roku Społecznego Ogniska Muzycznego. W 1970 r. ognisko skupiało 105 uczniów. Pierwsze egzaminy wstępne odbyły się w dniach 9-10 września 1974 r. Egzaminom przysłuchiwał się wizytator Wydziału Oświaty i Kultury Urzędu Powiatowego Augustyn Sulewski, który wspólnie z byłym dyrektorem Społecznego Ogniska Muzycznego Janem Jakubczakiem, swoja pracą i zaangażowaniem doprowadzili do decyzji Ministra Kultury i Sztuki otwierającej nową placówkę muzyczną w powiecie grajewskim. Stanowisko kierownika ogniska piastowali: Henryk Mioduszewski, Augustyn Sulewski, Jerzy Ekies, Wiesław Gaz, Jan Jakubczak.

Pierwszym Dyrektorem szkoły został Antoni Czajkowski. Szkoła liczyła 78 uczniów w cyklu dziecięcym i młodzieżowym. Radę Pedagogiczną stanowiło 7 nauczycieli, którzy nauczali gry na skrzypcach, fortepianie, akordeonie, saksofonie, klarnecie, trąbce, prowadzili także zajęcia z przedmiotów teoretycznych. Zajęcia odbywały się  w zaadaptowanych pomieszczeniach budynku przy ulicy Wojska Polskiego 14 oraz w świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej przy ulicy Ełckiej. 22 października 1977 r. nastąpiło uroczyste oddanie wyremontowanego budynku po byłym Urzędzie Powiatowym zlokalizowanym przy ulicy Świerczewskiego 5 (dziś ul. dr T. Nowickiego).

 

Komentarze (1)

Pani Świderska jest super :)
pozdrowienia!

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.