Wiadomości

  • 6 komentarzy
  • 13797 wyświetleń

Nowe mierniki prędkości

Podlascy policjanci otrzymali 18 laserowych mierników prędkości z Programu Infrastruktura i Środowisko służących do określania prędkości pojazdu. Do tej pory na terenie naszego województwa było 6 takich urządzeń.

411 przyrządów kontrolno–pomiarowych służących do określania prędkości pojazdu zakupiono z Programu Infrastruktura i Środowisko. Komendy Miejskie i Powiatowe Policji z województwa podlaskiego otrzymają 18 tego typu urządzeń. Do tej pory na terenie naszego województwa podlascy policjanci dysponowali 6 takimi miernikami. Laserowy przyrząd Ultralyte jest ręcznym miernikiem. Dokonuje on pomiaru i wyświetla prędkość poruszającego się pojazdu (zakres prędkości +/- 320 km/h)  oraz odległość w jakiej pomiar ten został wykonany (zasięg celu 0 m – 1 km). Ponadto wyświetla czas w sekundach od momentu wykonania pomiaru. Z danych wynika, że zarówno w miastach jak i małych miejscowościach ponad 85% kierowców przekracza dozwoloną prędkość, stanowiąc tym samym śmiertelne zagrożenie zwłaszcza dla niechronionych uczestników ruchu. Przy potrąceniu przez pojazd jadący z prędkością  50 km/h (po hamowaniu) prawdopodobieństwo śmierci pieszego wynosi aż 90%. Nadmierna prędkość pojazdów, szczególnie w obszarach zabudowanych jest nadal głównym zagrożeniem dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Należy pamiętać, że im większa prędkość, tym dłuższa droga hamowania.  Droga hamowania znacznie się wydłuża także przy mokrej i śliskiej nawierzchni. Przy prędkości 75 km/h - reakcja kierowcy nastąpi po przejechaniu około 21 metrów (czas reakcji około 1 sekundy), a droga hamowania w takim przypadku wyniesie około 31 metrów. W obszarze zabudowanym kierowca dostrzega pieszego na jezdni najczęściej około 36 metrów przed pojazdem.   Od początku tego roku do końca września z powodu prędkości odnotowano 145 (25,6% ogółu) wypadków drogowych. W wyniku tych zdarzeń 35 (43,8% ogółu) osób zginęło a 201 (27,8% ogółu) zostało rannych. Policjanci ruchu drogowego garnizonu podlaskiego za przekroczenie dozwolonej prędkości nałożyli łącznie 45 233 mandaty karne.

Wprowadzenie do użytkowania nowego sprzętu specjalistycznego pozwoli na skuteczniejsze ściganie wykroczeń drogowych na każdym rodzaju drogi, niezależnie od liczby pojazdów w zasięgu pomiaru, a także rodzaju zabudowy.


Komentarze (6)

Ciekawe co na to nasze miejskie statystyki?
mi sie wydaje ze najwiekszym zagrozeniem jest brak swiadomosci wsrid pieszych i ich brak uwagi tudziez lekkomyslnosc, a nie predkosc pojazdow, Na podstawie wlasnych obserwacji predkosc na ulicy Wojska Polskiego lub Ełckiej, po tych codzienie sie poruszam wynsi okolo 43 km/h, a niejednokrotnie zdarzyło mi sie zaobserwowac ze jakis pieszy , w róznym wieku i roznej plci wtargnal nagle na jezdnie. moze jakby auta jechaly by szybciej to piesi mieli by wiecej respektu i uswiadomili sobie w koncu ze 2tonowy pojazd nie staje w miescu. Z uszanowaniem dla wszystkich pieszych, tych rozwaznych:)

to prawda. idzie chodnikiem, nagle bez spojrzenia w prawo w lewo wchodzi na przejście, pomimo,że samochód jest 2 , 3 metry przed. I jak ma zahamować, trochę wyobraźni by się przydało. Jeszcze , na domiar głowę trzyma skierowaną w przeciwnym kierunku, żeby nie patrzeć na samochód.

Bardzo często chodzę do pracy na ranną zmianę ( na 6) przechodzę na głównym skrzyżowaniu i wkurza mnie to i zarazem śmieszy jak babcie i dziadkowie nie zważają że maja czerwone światło i po prostu przechodzą bo spiesza się do kościoła.... zero wyobraźni... a jak dojdzie do nieszczęścia to winny kierowca bo potracił na przejściu ;/ ......

Mierniki dobry pomysł ale moim zdaniem lepiej by było gdyby policja założyła kamery na światłach i by było widać jak piesi przechodzą na czerwonym ... w tym przypadku pomogło by dla kierowców ( wrazie jakiegoś wtargnięcia pieszego na pasy i potracenia ) a jak poprzednicy napisali samochód od razu się nie zatrzyma i nieszczęście gotowe ...

PYTANIE ! Ostatnio zostałem kilka razy „ustrzelony” takim sprzętem w Białymstoku (obwodnica na Andersa) Nie zostałem zatrzymany – wiadomo ruch dwupasmowy. Czy ten sprzęt działa na zasadzie radara stacjonarnego z karta pamięcią itp., po kilku tygodniach przychodzi stosowne wezwanko? Czy tez działa jak przysłowiowa suszarka, nie zatrzymano więc wszystko ok.

Po pierwsze-przydaloby się przypomnieć sobie co mówi kodeks drogowy w temacie przejście dla pieszych.Po drugie-wasze obserwacje mnie zadziwiaja gdyz kamera pokazałaby ile samochodów przejeżdża na czerwonym.Wasze opinie są bardzo stronnicze i tylko obrazują jacy kierowcy jezdżą po naszych ulicach ich poziom znajomości przepisów ruchu drogowego,kultury..

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.