piątek, 29 marca 2024

Warto przeczytać

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Grajewie

W roku szkolnym 2006/2007 do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej mieszczącej się przy ul. Strażackiej w Grajewie zgłosiło się i zostało przebadanych 1039 uczniów mających trudności z poprawną pisownią, ortografią czytaniem i zrozumieniem tekstu. Zaświadczenie o zaburzeniu otrzymały 283 osoby - 130 ze szkół podstawowych, 100 z gimnazjów oraz 53 ze szkół średnich z terenu powiatu. Wykonane badanie należy powtórzyć – dokument ważny jest 3 lata. Dysleksja to zaburzenie objawiające się trudnościami w nauce czytania i pisania u dzieci, które nie powinny mieć z nauką problemów - są prawidłowo rozwinięte intelektualnie, nie mają żadnych poważnych wad wzroku i słuchu ani schorzeń neurologicznych, są otoczone w szkole prawidłową opieką dydaktyczną i nie są zaniedbane środowiskowo. Dysleksja występuje w różnym nasileniu u kilku-kilkunastu procent populacji. Termin dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń: Dysleksja - rozumiana jako trudności w czytaniu, przejawiające się zaburzeniami tempa i techniki czytania, jak i stopnia rozumienia treści. Dysortografia - czyli trudności z opanowaniem poprawnej pisowni. Żeby można było stwierdzić dysortografię trzeba sprawdzić, czy dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni. U dzieci popełniających błędy ortograficzne i nie znających zasad pisowni trudno mówić o dysortografii. Dysgrafia - czyli niski poziom graficzny pisma (potocznie mówimy, że dziecko brzydko pisze). Litery pisane przez dziecko są koślawe, różnej wielkości i często nie utrzymują się w liniaturze. Praktycznie wszystkie dzieci zaczynające pisać popełniają tego typu błędy, więc występowanie ich w pierwszym zeszycie nie stanowi podstawy do obaw. Problem pojawia się, gdy tego typu trudności utrzymują się mimo upływu czasu, a nawet pogłębiają Podstawą rozpoznania dysleksji rozwojowej jest występowanie wybiórczych niepowodzeń w nauce czytania i (lub) w opanowaniu poprawnej pisowni i (lub) odpowiedniego poziomu graficznego pisma. Specyficzne trudności w uczeniu się są konsekwencją zaburzeń rozwoju funkcji poznawczych, biorących udział w procesie czytania i pisania . Chodzi tu szczególnie o zaburzenia funkcji słuchowo-językowych, a więc uwagi, pamięci i percepcji słuchowej. Dysleksja może tez być uwarunkowana zaburzeniami rozwoju funkcji wzrokowo-ruchowych ( uwagi, pamięci wzrokowej, wyobraźni przestrzennej, motoryki dużej , małej, integracji percepcyjno-motorycznej oraz lateralizacji czyli stronności ciała) Objawy nieharmonijnego rozwoju można obserwować na poszczególnych etapach rozwojowych. W klasach I-III występują wyraźnie pod postacią trudności w czytaniu i pisaniu, jak również uwidaczniają się w innych sferach funkcjonowania dziecka np. trudności z zapamiętywaniem nazw, tabliczki mnożenia, odróżnianiem prawej i lewej strony ciała itp. U dzieci starszych następuje rozszerzenie się zakresu trudności na więcej przedmiotów nauczania, uwidacznia się wyraźna dynamika zmian, niektóre z zaburzeń ustępują, inne pozostają, pojawiają się też nowe obszary trudności np. w językach obcych, chemii, geografii, historii, matematyce. Uczniowie, którzy posiadają orzeczenie na sprawdzianach, egzaminach gimnazjalnych i maturalnych mają możliwość skorzystania z wydłużonego czasu pracy, również poziom ortograficzny nie odgrywa roli wiodącej przy ocenie pracy, dzieci z zaburzona grafią mogą korzystać z komputera, w nielicznych przypadkach mogą - z pomocy nauczyciela. - W powiecie grajewskim w/w sytuacja utrzymuje się od kilku lat na stałym poziomie. Zaburzenia występują u ok. 10% populacji. Decyzję o dysleksji otrzymuje mniej więcej 1/3 badanych. Częściej problemy w szkole spowodowane są lenistwem i po prostu brakiem chęci do nauki. Ważne jest to, że im wcześniej dysleksja zostanie wykryta i zdiagnozowana, tym łatwiej jest jej przeciwdziałać - powiedział nam Jarosław Kozikowski dyrektor grajewskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Poradnia - Grajewo tel. 862723587; fax 862723587 e-Grajewo.pl

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.