czwartek, 18 kwietnia 2024

Wiadomości

  • 4 komentarzy
  • 9572 wyświetleń

Usuwanie azbestu - wsparcie

Eternit zawierający szkodliwy azbest to jeden z najczęściej stosowanych materiałów wykorzystywanych w budownictwie. Doceniano jego dużą elastyczność, trwałość, niepalność, odporność na działanie kwasów i substancji żrących czy mrozu. Do jego zalet należy także wytrzymałość, giętkość, niskie przewodnictwo cieplne i elektryczne oraz łatwość łączenia z innymi materiałami. Powstało wiele wyrobów zawierających azbest, w większości wykorzystywanych w budownictwie – do wykonywania pokryć dachowych, płyt elewacyjnych i rur.

Pierwsze wzmianki na temat szkodliwości azbestu pojawiły się w latach 1900-1910. Odkrycie jego rakotwórczych właściwości położyło kres takim pokryciom dachowych. W Polsce produkcja wyrobów azbestowych została zakazana w 1998 r., w krajach Unii Europejskiej zakaz wydobycia azbestu oraz produkcji i przetwarzania wyrobów azbestowych wprowadziła Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 27 marca 2003 r., całkowity zakaz stosowania azbestu wprowadzono 1 stycznia 2005 r.

W Polsce choć liczba modernizowanych obiektów wciąż rośnie, nadal wiele dachów pokrywa eternit. Koszt usunięcia i utylizacji tworzywa jest dość znaczny. Wiele samorządów ubiega się o wsparcie finansowe dla mieszkańców w celu usuwania wyrobów zawierających azbest.

W bieżącym roku także rajgrodzcy samorządowcy planują uzyskać dofinansowanie takiego zadania. Mieszkańcy zainteresowani usunięciem wyrobów zawierających azbest z nieruchomości zlokalizowanych na terenie gminy Rajgród mogą złożyć stosowny wniosek w Urzędzie Miejskim. We wniosku należy określić m.in. ilość metrów kwadratowych i rodzaj posiadanych odpadów, numer ewidencyjny działki i adres nieruchomości z azbestem. Dodatkowo należy okazać dokument, z którego wynika tytuł prawny do władania nieruchomością, a w przypadku nieruchomości będących przedmiotem współwłasności należy załączyć zgodę poszczególnych współwłaścicieli na wykonanie takich prac. Wnioski można składać do 28 lutego 2018 r.

Mieszkańcy mogą wnioskować o demontaż pokrycia z materiałów azbestowych, transport i unieszkodliwienie azbestu z budynków oraz transport i unieszkodliwienie azbestu składowanego na posesjach z terenu gminy Rajgród. Planuje się, że zadanie nie będzie wymagało wkładu finansowego mieszkańców. Jednak (w zależności od warunków konkursu, który zostanie ogłoszony przez instytucję finansującą odbiór odpadów zawierających azbest), konieczne może być wniesienie wkładu. Koszty związane z zakupem i wykonaniem nowego pokrycia dachowego ponoszą właściciele nieruchomości.

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej do 2032 azbest musi zostać usunięty i zutylizowany z miejsc, w których nadal występuje. Na terytorium Polski od 2002 roku są prowadzono liczne działania, których celem jest wzmocnienie procesu oczyszczania kraju z azbestu.

 
/e/
 

Komentarze (4)

A w Grajewie oczywiscie nie

Czy w Grajewie tez można bezpłatnie pozbyć się zajętego kilka lat wcześniej eternitu?

Dlaczego tylko gmina a nie miasto , czy nasi włodarze nic nie robią ????? fotowoltanika ,pompy ciepła w gminie i w Szczuczynie składają już wnioski a u nas nicccccc

A w grajewie po co? Bloki sie ociepla bez usuwania plyt zawierajacych azbest... wiec i pewnie eternit z dachow by siw tylko przykrylo. Problem ktoreego nie widac przestaje istniec?

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.