Wiadomości

Wieści z GDDKiA

S61 Via Baltica

W realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj”, czy fizycznie - w budowie - jest ponad 200-kilometrowa droga ekspresowa S61. To "kręgosłup" międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą). S61 przebiega przez województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie.

Podlaskie odcinki S61 stają się stopniowo rzeczywistością. Do fragmentu obwodnicy Augustowa dołączyła, oddana do użytku, obwodnica Suwałk oraz druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna. Tempo prac na innych odcinkach sprawia, że w II połowie przyszłego roku powinny być gotowe kolejne 3 części S61 o łącznej długości przeszło 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn). Z pozostałych podlaskich odcinków S61 w budowie są jeszcze: Suwałki - Budzisko oraz Łomża Południe - Łomża Zachód. Z kolei odcinek Łomża Zachód - węzeł Kolno czeka na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Cała podlaska część S61 powinna być gotowa w 2023 r.

S19 – Via Carpatia

W fazie przygotowań lub przetargów jest droga ekspresowa S19 od Kuźnicy Białostockiej (przejście graniczne z Białorusią) - przez Białystok - Bielsk Podlaski i dalej na południe, aż do Lublina. Podlaska część, to ok. 75 km, która, w zależności od odcinka, jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej, albo - jak odcinki Białystok Zachód - Ploski i Ploski - Chlebczyn, czy np. Kuźnica - Sokółka, mają wydaną decyzję środowiskową i weszły w etap ogłaszania przetargów. Prowadzone są już postępowania przetargowe na odcinki: Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód oraz Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe, a także Białystok Południe - Ploski nad Narwią. W drugiej połowie roku ogłoszone zostaną przetargi dalej na południe, od miejscowości Ploski przez Bielsk Podlaski, aż do Chlebczyna nad Bugiem. Oznacza to, że pod koniec bieżącego roku cała S19 od Białegostoku na południe, aż po rzekę Bug będzie objęta postępowaniami przetargowymi, z których kilka może zostać jeszcze w tym roku rozstrzygniętych. Cała podlaska część S19 ma być gotowa na koniec 2025 r.

S16

Ostatnią częścią sieci dróg szybkiego ruchu na Podlasiu jest droga ekspresowa S16 łącząca ekspresową S61 w rejonie Ełku z ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga Ełk - Knyszyn jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało prognozę i analizę ruchu, a teraz pracuje nad wariantami w ramach Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego (za: GDDKiA).

 

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.