Kultura i rozrywka

Wieści z ZSS w Grajewie

Uczniowie z Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie, pod opieką Pani Wioletty Skwiot, w dniach 6,7,8.06.2014 r. uczestniczyli w pielgrzymce do Lichenia, Gniezna i na 18– te Ogólnopolskie Spotkania Młodych Lednica 2014. Wyjazd zorganizował ks. Marcin Pyłko z parafii rzymsko–katolickiej p.w. św. Agnieszki w Goniądzu. Oprócz uczniów ZSS, była młodzież z Młodzieżowego Centrum Edukacji i Readaptacji Społecznej w Goniądzu, a także młodzież    z Gimnazjum w Goniądzu.

Pierwszego dnia naszej pielgrzymki odwiedziliśmy Licheń, w którym mieliśmy spędzić pierwszą noc podczas podróży. Po zakwaterowaniu, gdy trochę odpoczęliśmy, zwiedziliśmy Bazylikę Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski. Następnie braliśmy udział we Mszy św., sprawowanej w intencji przybyłych pielgrzymów. Po mszy św. napawaliśmy się widokiem przepięknych ogrodów licheńskich, byliśmy na cmentarzu i golgocie – kamiennej górze. Jest ona wybudowana z betonu i kamieni. Posiada labirynt przejść, grot, kapliczek, figur  i płaskorzeźb. Nad całością góruje krzyż oraz postacie Matki Bożej i św. Jana. Obowiązkowo, jak inni pielgrzymi, byliśmy u cudownego źródełka licheńskiego po wodę świeconą oraz w kościele św. Doroty. Po tak wyczerpującym dniu, zmęczeni, poszliśmy spać.

Następnego dnia po śniadaniu, wykwaterowani, wyjechaliśmy z Lichenia  do Gniezna. Tam mieliśmy dwie godziny na zwiedzanie miasta. Zaczęliśmy od Katedry Gnieźnieńskiej - gotyckiego kościoła katedralnego na Wzgórzu Lecha. Tam właśnie miały niebawem rozpocząć się ważne uroczystości, a mianowicie ingres  abp Wojciecha Polaka, który objął 7 czerwca urząd arcybiskupa metropolity gnieźnieńskiego Prymasa Polski. Następnie zwiedziliśmy przepiękną starówkę mieszczącą się na jednym z siedmiu gnieźnieńskich pagórków. Budynki otaczające plac wznoszone były w różnych okresach, tworząc piękną i  barwną architektoniczną mozaikę.
Po obiedzie, ok. godz. 14.00, wyruszyliśmy na Pola Lednickie. Od wczesnych godzin porannych młodzież z całego kraju a także z całego świata zjeżdżała się, by wziąć udział w 18-tym już Spotkaniu Młodych na Lednicy. Przez całą sobotę odczuwalna była radość ze spotkania z Panem. Było to niesamowite przeżycie, któremu towarzyszył niezapomniany widok  - tysiące młodych ludzi modliło się, czuwało, śpiewało i tańczyło w sektorach. Wiele osób korzystało ze spowiedzi, która zwyczajowo odbywa się na tyłach pola, przy tzw. „chodzących konfesjonałach”. Oficjalne nabożeństwo poprzedziły procesje, modlitwy oraz nabożeństwo pokutne, celebrowane przez ceremoniarza papieskiego abpa Konrada Krajewskiego.
 Tegoroczne hasło przewodnie spotkania - „W imię Syna", nawiązywało do zbliżającego się jubileuszu 1050-lecia chrztu Polski i było kontynuacją ubiegłorocznego spotkania „W imię Ojca”.  Motywem przewodnim kolejnego będzie „W imię Ducha Świętego" tak, aby młodzież w 2016 roku, w rocznicę chrztu, mogła potwierdzić swoją wiarę.
 Ogólnopolskie Spotkania Młodych Lednica 2000 odbywają się od 1997 roku. W tym roku Lednica świętowała swoje 18-te urodziny, na którą została przygotowana  niespodzianka - pokaz sztucznych ogni. Pomysłodawcą spotkań młodych w Lednicy jest o. Jan Góra OP. Każdy uczestnik otrzymał od niego specjalny „dowód osobisty”   z modlitwą, a także pierścień z napisem „W Tobie mam upodobanie”, który symbolizuje Synostwo Boże i banknoty wdzięczności o nominale 2000 talentów. Przed procesją odbył się skok spadochronowy. Skoczek przyniósł na Lednicę Biblię, czyli list miłosny od Boga do ludzi, który był symbolem tegorocznego spotkania. Jego uczestnicy, w imieniu Boga, napisali listy do drugiego człowieka. Listy były roznoszone przez lednickich listonoszy.
Na spotkanie nad jezioro Lednickie przyjechało ponad 60 tys. ludzi. Oficjalne rozpoczęcie planowane było na godz. 17. Pod Bramą - Rybą (symbolizującą trzecie tysiąclecie) przeszła procesja, na której czele stanął krzyż papieski Światowych Dni Młodzieży przekazany Polakom przez papieża Franciszka, oraz relikwie św. Wojciecha. Mszę św. pod wielką bramą celebrował arcybiskup Wojciech Polak, nowy Prymas Polski.

Tegoroczne spotkanie to wielkie dziękczynienie młodych za kanonizację Papieża Polaka, którą uczczono godziną poświęconą świętemu Janowi Pawłowi II. Słowa do młodzieży lednickiej skierował także Papież Franciszek. To było specjalne przesłanie, które nagrano podczas audiencji generalnej w Rzymie i odtworzono wieczorem, podczas spotkania. Pod koniec przesłania papież pobłogosławił młodzież i powierzył ją opiece „Panny Maryi".
 Po północy 18-te Spotkanie Młodych na Polach Lednickich, na których uczestnicy spotkania tradycyjnie już przeszli przez Bramę – Rybę zakończyło się. W nocy, zmęczeni i z bolącymi od długiego stania nogami, udaliśmy się do autokarów i ruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Byliśmy szczęśliwi, że mogliśmy przeżyć tak cudowne chwile.
W niedzielę 8. czerwca 2014 r. pożegnaliśmy urocze pola lednickie   i wyruszyliśmy  w drogę powrotną. Do domów wróciliśmy zmęczeni podróżą, ale bogaci w nowe doświadczenia.

Dziękujemy wszystkim, którzy umożliwili nam ten wyjazd – przede wszystkim Dyrektorowi Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie Panu Jarosławowi Konopka i naszemu darczyńcy Proboszczowi z Parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Grajewie  ks. Stanisławowi Łatwajtysowi. Bez ich pomocy nie byłoby możliwe zobaczyć tyle cudownych miejsc.

Chcielibyśmy wrócić tam znów za rok, tak jak mówi o. Jan Góra „Przynajmniej raz do roku musimy się zobaczyć”.
Za ten dar z całego serca dziękujemy.